Tuesday, January 22, 2013

Di kala itu...

Di kala senja itu..
Masih lagi aku terpaku..
Menanti panggilan kekasih tercinta..
Yang menggugat rasa kerinduan..
Yang menjelma di sudut tangkai hati..

Di kala malam menjelma lagi..
Kesunyian memecah gegendang asrama..
Membangkitkan kehangatan cinta lalu..
Yang masih mekar di suatu sudut hati ini..

Di suatu kala yang menghembuskan titisan embun..
Terpaku aku tatkala menerima khabar dari hujung rindu..
Menyesali suatu yang tak mungkin aku gapai lagi..
Saat indah tatkala burung-burung menari riang..
Hujan menerbitkan pelangi cinta..
Ya sungguh aku tak mampu..

Di kala suasana meriah..
Menggamit sanubari wajah-wajah insan tersayang..
Menyapa rindu di hujung talkin..
Membangkitkan aroma keinsafan..
Memanggil diri menginsafi sebuah pemergian..
Meneroka sudut hati yang masih meragui..

Di kala hujan membasahi bumi..
Menitis membasahi rongga-rongga tubuh..
Argh.. berjuta kekesalan aku luahkan..
Ya Allah, fasikkah hambamu..?
Mampukah diri ini menjadi hamba terbaik buatMU?..
Masih aku terlena dalam pangkuan nikmat duniawi..
MasyaAllah..jeritan membawa aku ke alam..
Yang menyedarkan aku akan sebuah dosa silam..
Menerbangkan Al-Fatihah buat yang dikasihi..

Alhamdulillah, masih aku diberi peluang..
Untuk mencari sinar hidayah..
Mengemis secebis pengampunan dari yang Maha Esa
Di kala arwah dipanggil menghadap ilahi..
Innalillah buatmu sabahat..


No comments:

Post a Comment