Wednesday, February 2, 2011

~ kAsIh AyAH ~

Alah...ayah tu yang xsporting langsung..takkan la nak balek lewat sket pon ta boleyh...!!!bentak aku di dalam hati....

bagi aku ayah cuma tahu membazirkan duit dia untuk beli peralatan dan barang-barang kereta dia...ah,muak sgt ak dgn perangai ayah yang xpernah nak berubah...kalau dia keluar dgn kawan-kawan dia,10K hbis pon ta kesah..tp law dgn anak2..kedekut sgt2...agrh!!!ak benci ayah....!!!!!!!

Yang menambahkan benci aku pada ayah adalah blek dari kerja tadi ayah telah membelasah kedua adikku..ak sgt2 ta boleyh terima...nape ayah kejam sgt???sedangkan adik-adikku itu baru belasan tahun yang tak kenal pon erti hidop nieyh...owh ayah..tanpa belas kasihan kau memukul adik...

Aku sgt kesal dengan sikap ayah yang asyik marahkan emak,kerana kesalahan yang tidak mak lakukan..lagi bertambah dendam aku pada ayah...ayah,insan yang aku harapkan dapat jdi seperti org lain...yang memberi kasih sayang..aku lihat orang lain bahagia sgt2...mintak apa pon dapat...tapi aku???

Jangankan kata nak beli baju mahal-mahal, nak beli buku rujukan pon xpenah dapat..kejamnya ayah pada aku dan adik beradik...aku sgt benci sgt2 benci pada ayah....owh..ayah..nape kau ade di dunia ni???
aku sygkan ayah..tp sikap ayah...aku jadi benci

Satu malam ketika berehat,along...biasa bank buka pukul berapa ye?

aku hanya menjawab sepatah,entah.....

cuma adik lelaki yang menyahut,mungkin dalam 8 setengah gitu la ayah...napa ayah??

ayah cuma diam membisu..dalam hati aku ketawakan ayah..ni mesti da hbis duit..nk g bank islam nak korek duit la tu...lihatlah betapa bersangka buruknye aku pada insan yang bergelar ayah itu...haha...hati yang dipenuhi ajaran-ajaran syaitan mula bergembira.

Pagi keesokannya aku bertambah marah dgn ayah..ayah mengejotkan aku pada awal hari lagi,tp ayah ntah kemana-mana..mandi pon berejam..aku sgt kesal ngan sikap ayah...sekali lagi aku marahkan ayah...pagi itu aku lewat ke pejabat....

Sebelah petang pon ayah aku menjempot aku dari ofis...aku tanya ayah belik awal ke?ayah hanya diam....

Usai solat maghrib...ayah memanggil adikku yang bongsu..dik...nanty ni bagi pada along ya..suruh along bagi sorang satu ye...aku hanya mendengar perbualan adik bongsuku dengan ayah..terkedek-kedek adik bongsuku berlari ke arahku..aku lihat ada beberapa slip bank pada tangan adik beserta surat.aku mengambil dari tangan adik....aku lihat pada setiap helai slip bank yang ada...terpapar setiap nama adik beradikku beserta jumlah wang yang dimasukkan ke dalam akaun kami...

Aku terus terkaku...perlahan-lahan aku mengambil dan membuka surat dari tangan adik...

Assalamualaikum along....

along..pertama sekali ayah ingin sekali memohon maaf pada along,tapi along da salah paham tentang ayah..
along,bukan niat ayah mahu mengongkong kebebasan along setelah along meningkat remaja..along,ayah sygkan along dan adik-adik..ayah boleh saja lepas tgn terhadap along,tp bagi ayah,along tetap anak kecil ayah sampai bila-bila..

macam semalam baru mak lahirkan kamu 6 beradik..along,bukanlah ayah ingin mengongkong,tapi along tengok sendri anak2 jiran kita,semuanya bunting sebelum bernikah...ayah sygkan amanah ayah ini along...ayah tahu along bencikan ayah,ayah puukul adik-adik depan mata along, tapi along ini semua kerana ayah nak along dan adik-adik berjaya..

along tanya kenapa ayah xbelikan buku rujukan ,tapi hbiskan duit bersama kawan-kawan ayah...along silap...yang sebenarnya ayah xmampu along...buat pengetahuan along,ayah ada saket batu karang...ayah banyak hbiskan duit untuk membeli ubat,kalaula mak kamu bekerja,ayah bleh pergi operate..tp ayah sygkan anak-anak ayah ni,kalau ayah xkeje sapa nk bg makan???

sebenarnya along ,ayah tak keje tadi..tapi sebab nak hantar along,ayah pura-pura keje...kebetulan ayah nak singgah bank,nak masukkan duit....along..ayah xsekaya ayah kawan-kawan along..tp ayah cuba tok bagi yg terbaik utk ank2 ayah..ayah xmampu nk bg duit beribu-ribu,tu jew yang ayah mampu bagi...hm...aku melihat angka rm250 pada setiap satu helaian resit bank itu...

aku teros berlari mendapatkan ayah...ayah..maafkan along ayah..along da salah faham pada ayah...ayah tersenyum kepadaku...namun aku tetap terus berasa bersalah pada ayah...ayah...along sygkan ayah...malam itu aku terfikir..ayah dalam kesakitan mampu memberi kami rm250 seorang..apekah kami mampu menghulurkan rm100 seorang untuk ayah menunaikan ibadah haji kelak???








fikirkanlah betapa besarnya pengorbanan seorang ayah...!!









No comments:

Post a Comment